Läsning Pågår – gymnasieförfattare 2017

Läsning Pågår – gymnasieförfattare 2017

Alma Kirlic
När jag var tio år skrev jag min första dikt. Den hette Frihet och handlade om mitt dåvarande hemland, Jugoslavien. Något år senare började jag skriva prosa och bestämde mig för att bli författare. Men när kriget i forna Jugoslavien bröt ut hamnade jag i Sverige. Kunde jag bli författare i det nya landet? Jag berättar om min debutroman En svensk kändis och den vindlande vägen till författardrömmen.

Ekim Caglar
Ekim Caglar är statsvetare och frilansskribent. Han har bland annat skrivit för Magasinet Arena, Josimar och TV4:s Fotbollskanalen, samt medverkat i ett flertal program i Sveriges Radio. “Propagandafotboll” är hans första bok.

Åsa Anderberg Strollo
Jag gick på gymnasiet när jag började sälja texter till tidningar, och det pratar jag gärna om. Dostojevskij och Stephen King gjorde tydligen likadant. För att bli bra på något krävs ju att man övar mycket, varför inte samtidigt skaffa sig läsare?
I några år skrev jag mest för TV och film, så jag pratar också gärna om dramaturgi och drar paralleller mellan bok/film. Min första bok för unga vuxna, Bryta om, trycks om nu i höst för jag vet inte vilken gång i ordningen. Efter den skrev jag Blod, Hoppas och var redaktör/medförfattare i antologin Het. Nu jobbar jag på en syskonhistoria med ett globalt perspektiv. Mina karaktärer är ofta egensinniga och jag har ett starkt socialt engagemang.
Det är bra om eleverna har läst innan jag kommer, men jag planerar alla besök i dialog med skolan och vi brukar ha kul i vilket fall som. Vi kan göra skrivövningar, eller prata om krönikor, jag har en spalt i Sydsvenskan sedan åtta år.  Om ni har tur läser jag också högt ur gamla refuseringsbrev.

Negra Efendic
”Jag var precis som du var. Jag var plugghäst, samlade på servetter och hoppade twist hela dagarna. Sen kom kriget och hela livet vändes upp och ner. Genom ett barns ögon beskriver jag hur det var att komma till ett nytt land, möta ett nytt språk och en ny kultur. Jag berättar också om min resa från stöveltrampen i skolkorridorerna till Svenska Dagbladets redaktionsgolv. ”

För den reportageboken ”Jag var precis som du” fick Negra Efendics motta Stora journalistpriset 2016.

Hynek Pallas
”Jag började skriva professionellt 2002 och har sedan dess medverkat i de flesta stora svenska tidskrifter och dagstidningar. Idag är jag knuten till Dagens Nyheter. 2009 debuterade jag som författare med en bok om svensk film i Polen. Två år senare blev min avhandling ”Vithet i svensk spelfilm 1989-2010” en populärvetenskaplig publikation (Filmkonst, 2011). 2016 publicerade jag fackböckerna ”Oanpassbara medborgare – historien om förföljelsen av de tjeckiska romerna” (Atlas) samt ”Nug” (Orosdi-Back). 

 Johanna Wester
Jag har skrivit ungdomsromanen ”Nattsagor för sömnlösa” (Natur & Kultur) och gav under våren ut antologin ”Saker jag hade velat veta när jag var 15” (Norstedts) med min vän Diana Olofsson. Under besök i gymnasieskolan pratar jag om hur alla kan ha glädje av att skriva, på sina egna sätt. Jag pratar om läsandets kraft och möjligheter. Om att som tonåring trycka en poesibok för ihopskrapade pengar. Om att nu samla några av landets största kvinnliga kulturpersonligheter i en bok om att vara ung. Men framför allt pratar jag om att det, med pennan som redskap, kan vara lättare att förstå både världen och sig själv. Att ens identitet – gärna med hjälp av läsning och skrivande – faktiskt är ens egen att utforma.

Vanligtvis arbetar jag med att utbilda i ungas rättigheter och sitter med i Palmecentrets internationella expertgrupp. Tycker att det är skoj att leda skrivövningar. Har producerat teater på bl. a Tribunalen och tror att bra berättande kan ta nästan vilka former som helst.”Inspirerande och medryckande – 5 av 5!”
– Tibble Gymnasium

Annelie Drewsen
Mina lättlästa böcker Spring, Amina! och Kom igen, Amina handlar om den ensamkommande flickan Amina som tävlar i löpning. Trots en svår situation kämpar hon hårt för att nå sina mål. Böckerna passar bra i klasser med nyanlända elever och jag kommer gärna på besök i språkintroduktionsklasser. Då berättar jag om hur det är att vara författare, svarar på elevernas frågor och gör en kort skrivövning anpassad till klassens förutsättningar och önskemål. Jag är utbildad lärare i svenska som andraspråk och van att möta nyanlända elever.

Ulrika Kärnborg 
En av Sveriges ledande kulturjournalister, författare, dramatiker och samhällsdebattörer, med en bakgrund som redaktör och ledarskribent på bland andra Dagens Nyheter och Expressen.
Hennes rosade debutroman ”Myrrha” (2008) om relationen mellan den viktorianske gentlemannen och amatörpoeten Arthur Munby och pigan Hannah Cullwick, blev en nationell bästsäljare och översattes till flera språk.
Kärnborg väckte mycket uppmärksamhet med debattboken ”Klickokratin – mediekrisens första offer är sanningen” (2015). Den handlar om journalistikens och demokratins kris i en tid då den digitala utvecklingen hotar den svenska pressens själva existens.
Hennes senaste roman, ”Saturnus tecken” (2016) handlar om rikskanslern Axel Oxenstierna och är en kritisk betraktelse av den spirande nationalstaten Sverige i början av stormaktstiden.
Under författarbesök pratar hon om:
A) ”KLICKOKRATIN – MEDIEKRISENS FÖRSTA OFFER ÄR SANNINGEN”
” Att reporterjobbet inte är något framtidsyrke, det vet vi alla vid det här laget. Men de kraftigt förändrade förutsättningarna för journalisterna är mer än en branschfråga. Vad betyder utvecklingen mot färre ti dningar, bantade redaktioner och suger efter ”klickmonster” för demokratin och samhällsutvecklingen? Vad betyder bristen på bra journalistik för faktainhämtningen i skolan, källkritiken och tendensen bland stora delar av befolkningen att leva i så kallade ”filterbubblor”? Och hur påverkar bristen av fakta framväxten av totalitära ideologier och extrema partier? ”
ELLER
B) ”SATURNUS TECKEN” ” Det är tidigt 1600-tal. Sverige är en nymornad nationalstat som går in i krig på utmattande krig. Medan adeln och krigarna berikar sig, svälter befolkningen och skogarna är fulla av troll och oknytt. Mitt i allt detta står Axel Oxenstierna, mannen bakom de t moderna nationsbygget, Gustav II Adolfs kompanjon och den blivande drottningen Kristinas mentor och lärare. Av kungen får han uppdraget att hämta hem prinsessan Maria Eleonora av Brandenburg. Giftermålet ska bli det perifera Swirges biljett till den inter nationella arenan. Men då har varken kanslern eller kungen räknat med den blivande drottningens benhårda vilja.
Vad är en historisk roman? Vad innebär det att fiktionalisera historien? Hur kom Oxenstierna att skapa den svenska nationalstaten och vad fick d et för konsekvenser för den svenska befolkningen? Hur drabbades kvinnorna? På vilket sätt var Sverige redan på 1600-talet i högsta grad ett mångkulturellt samhälle?
Anna Ahnlund
Mitt författarbesök handlar mycket om det faktiska skrivandet. Hur det går till att skapa karaktärer som läsaren vill bli bästa kompis med, att göra dramaturgiska bågar, att plantera och knyta ihop trådar i historien, att slipa dialog så att den känns trovärdig, att hitta inspiration till en historia, och att öva på att se hur en text kan bli bättre. Det handlar om att kasta sig in i en historia utan att ha en aning om hur det ska sluta, och att våga lita på att det kommer att bli bra. Framförallt handlar det om hur du som skribent kan hitta kärnan i vad som är du, och hur du slipar fram det i ditt skrivande. Jag har skrivit unga vuxna-böckerna Du, bara (maj 2016) och Saker ingen ser (augusti 2017), och under mitt författarbesök berättar jag hur jag tänkte när jag skrev dem, varför jag väljer att skildra HBTQ-skap utan att någon behöver komma ut, och hur det kommer sig att mina böcker innehåller så många sexscener. Om ni vill ha workshop med skrivövningar har jag mycket roligt material.