1. Hej Nora! Under hösten gör du många författarbesök i skolor. Hur ser dina författarbesök ut?
Mina författarbesök kan variera beroende på målgrupp. Vanligtvis brukar jag börja med att berätta om min författarresa. Då brukar jag lyfta att jag inte riktigt visste hur man blir författare, att jag testade mig fram, hittade mina karaktärer spontant, klev in i deras värld och skrev min första roman. Sedan pratar vi om läsning. Jag frågar exempelvis om de brukar läsa, varför/varför inte. Vi lyfter begrepp som speglar och fönster, det blir ofta intressanta samtal. Har vi tid över får eleverna/vuxna göra kortare skrivövningar vilket brukar uppskattas och i bästa fall leder det även till skratt!
2. Bland alla författarbesök som du har gjort, finns det något som sticker ut?
Jag tänker att jag tar med mig något från alla besök och att de berör mig på olika sätt. Men några som berört mig extra är:
• Ett besök jag hade på Karlskoga folkhögskola. Deltagarna var blandade klasser. Det var deltagare som gick allmän kurs och hade svenska som andraspråk och så var det temagrupper som bestod av pensionärer. Så det var olika människor med olika erfarenheter. Det häftiga i det mötet var hur olika personer kunde relatera till min resa på olika sätt, för någon var det t.ex. att jag var blyg, medan för en annan var det att den också tyckte om att skriva. Och när vi gjorde skrivövningarna blev det så fint och känslosamt. Det blev texter om kärlek, krig och roliga rim. Det var häftigt att få se hur olika personer tog sig an övningar och vågade dela med sig inför hela gruppen och mötas på ett fint sätt.
• Ett besök på en grundskola i Botkyrka. När jag pratade om läsning med eleverna och en kille inte var särskilt stolt över att han inte brukade läsa, så sa jag till honom att jag var likadan när jag var i hans ålder. Han blev väldigt chockad och sa ”Va? Så du är en av oss?!” och förstod sen att även han kan skriva en bok, alltså även de som inte har ”rätt litterär bakgrund”, det var väldigt fint. Och när jag lämnade skolan hade jag fått telefonnumret till fyra högstadiekillar som ville bli skådisar och väntade på att jag skulle höra av mig den dagen Yani blir film haha.
• Ett besök på en fritidsgård i Lund. Då var det en tjej som i början av besöket uttryckte att hon ”hatade att läsa böcker”, men efter besöket, efter att vi pratat om läsning och de fått ett par skrivövningar, kom hon och hennes kompis fram till mig. De läste baksidestexten på Yani och sa att det lät intressant. De var nyfikna på att läsa boken. ”Sa du inte att du hatade att läsa böcker”, frågade jag den ena. ”Nej, du förstår inte, jag hatar att läsa tråkiga böcker, jag vill läsa den här för jag vet att jag kommer känna igen mig i den”, förklarade hon.
3. Vad är ditt bästa tips för att lyckas göra ett bra författarbesök i skolan?
Jag skulle säga att bjuda på sig själv, våga vara personlig och berätta om din resa. Men det är också viktigt att se och bekräfta eleverna, ställa frågor till dem under presentationen så att de känner sig inkluderade. Det blir roligare då. Sedan brukar kortare skrivövningar ofta gå hem.
Nora Khalil är född 1997 och arbetar som lärare. 2022 debuterade hon med ungdomsromanen Yani, som nominerades till Augustpriset för Årets barn- och ungdomsbok 2022, belönades med Hjärtans fröjd-priset för Sveriges bästa ungdomsroman 2022 och nominerades till debutantpriset Slangbellan som delas ut av Sveriges Författarförbund. Juli 2023 var hon sommarvärd i Sommar i P1. I år är hon aktuell med boken Abow.
Foto: Daniela Spiroska
Dela i sociala medier